Hoppa till innehållet

Läkarbesök i mobilen – så funkar det

Har du funderat på att söka vård online men är osäker på hur går till? Hos Doktor24 kan du få hjälp med recept, bedömning och behandling i några enkla steg.

steg för steg

Om Doktor24

Hos Doktor24 kan du få hjälp via mobilen när du är sjuk, mår dåligt eller behöver prata med en läkare. Du kan boka tid eller chatta direkt med en av våra erfarna läkare – dygnet runt, alla dagar i veckan.

Ett läkarbesök kostar 0 kr för vuxna och barn. Sök vård direkt via Doktor24.seeller ladda ner appen på Appstore eller Google Play.

Sök hjälp hos Doktor24

1. Ange ditt besvär

I sökfältet skriver du in ditt besvär eller din åkomma, till exempel “svider när jag kissar”, ”förnya p-piller” eller “ångest”. Du får då några förslag på besvär – välj det som stämmer bäst in och klicka dig vidare.

 

2. Logga in med BankID

Nästa steg är att välja vem ärendet gäller och logga in med Mobilt BankID för att identifiera dig.

 

3. Svara på frågor

Innan du träffar en läkare eller psykolog får du svara på några inledande frågor om dina symtom. Beroende på vilket ärende du har får du antingen prata med en sjuksköterska eller svara på automatiska frågor. Utifrån dina svar förbereds läkarbesöket, men om det visar sig att du behöver annan vård blir du guidad vidare.

 

4. Chatta med läkaren

Du kan välja drop-in eller att bokat tid. När det är dags för ditt besök får du ett sms om att öppna appen. Besöket börjar alltid som en chatt och övergår till ett videosamtal om läkaren behöver se dig. Om du föredrar video kan du be läkaren starta ett videosamtal istället.

 

5. Avsluta besöket

När du fått en eventuell bedömning, behandling, remiss, intyg eller liknande och känner dig nöjd är det dags att avsluta besöket. Ärendet sparas sedan under ”Mina ärenden” i appen om du behöver ta del av ert samtal vid ett senare tillfälle. 

Ditt läkarbesök hos Doktor24 journalförs precis som om du besökt en vårdcentral. Om du eller någon annan vårdpersonal behöver få veta mer om ditt besök kan du gå in på 1177 och läsa anteckningarna i journalen.

Funderingar? Läs mer om hur det går till under vanliga frågor och svar.

 

Vad händer om jag inte kan få hjälp?

Om du anger symtom som är allvarliga eller som inte kan bedömas online kommer du bli rekommenderad att vända dig till en vårdcentral eller akutmottagning. Det kostar inget utan du betalar som vanligt när du genomför besöket på vårdcentralen.

Du kan enkelt boka tid hos någon av de vårdcentraler eller närakuter som vi samarbetar med, direkt i appen.

Få snabb hjälp

Träffa läkare, psykologer och sjuksköterskor. Dygnet runt, ingen avgift.

Sök vård

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen