Moa hade utslag runt ögonen – fick hjälp digitalt
När Petras 4-åriga dotter Moa fick eksem runt ögonen bestämde de sig för söka vård digitalt. Några minuter senare fick de rätt behandling på recept.
När Petra upptäckte att hennes dotter Moa hade fått rödflammiga utslag runt ögonen bestämde hon sig för att kontakta Doktor24.
– Hon gnuggade sig mycket i ögonen. Det var på kvällen och vi var båda hemma så det kändes perfekt med digital kontakt så vi slapp åka någonstans, säger Petra och fortsätter:
– Jag hade aldrig varit på vårdcentralen med Moa tidigare. Så det var skönt att inte behöva ta ledigt från jobbet/förskolan samt ta reda på vilken vårdcentral vi isåfall skulle vända oss till. Nu blev det inget avbrott i dagen.
”Allt gick väldigt smidigt och snabbt”
Petra loggade in i Doktor24-appen, beskrev Moas besvär och fick snabbt kontakt med en sjuksköterska som ställde frågor och bad om bilder.
– Det gick supersmidigt att ladda upp bilderna direkt i chatten. Sköterskan bedömde därefter att vi skulle prata med en läkare också.
Läkaren rekommenderade en kräm att smörja på området runt ögonen morgon och kväll och skrev ut recept på krämen.
– Receptet var klart på en gång och vi kunde börja behandlingen direkt. Allt gick väldigt smidigt och snabbt. Det kändes seriöst att både bli bedömd av en sjuksköterska och en läkare, säger Petra och avslutar:
– Moas utslag och klådan är borta. Jag vill verkligen rekommendera Doktor24 till andra med liknande besvär.
Vad kan Doktor24 hjälpa mig med?
Många hudbesvär kan Doktor24 bedöma och hjälpa dig med direkt online, såsom exempelvis utslag, akne, eksem och insektsbett. Vid behov kan våra läkare även skicka remiss till en specialist.
Alla sjuksköterskebesök är kostnadsfria. Läkar- och psykologbesök kostar 100 kr för vuxna, frikort gäller. Kostnadsfritt för alla till och med 19 år.
Så går det till
1. Hämta hem Doktor24-appen
För att söka vård online, börja med att hämta hem Doktor24-appen eller klicka dig vidare här.
2. Ange ditt besvär
I sökfältet skriver du in ditt besvär. Du får då några förslag på besvär – välj det som stämmer bäst in och klicka dig vidare.
3. Logga in med Mobilt BankID
Nästa steg är att välja vem ärendet gäller och logga in med Mobilt BankID för att identifiera dig.
4. Svara på några frågor
Beroende på vilket ärende du har får du antingen chatta med en sjuksköterska eller svara på automatiska frågor. Utifrån dina svar kan ett digitalt läkarbesök behövas, men om det visar sig att du behöver annan vård blir du guidad vidare.
5. Chatta med en sjuksköterska eller läkare
Du kan välja mellan drop-in eller tidsbokning vid ett läkarbesök. När det är dags för ditt besök får du ett sms om att öppna appen. Besöket börjar alltid som en chatt och övergår till ett videosamtal vid behov.
6. Avsluta besöket
När du fått en eventuell bedömning, behandling, remiss, intyg eller liknande och känner dig nöjd är det dags att avsluta besöket. Ärendet sparas sedan under ”Mina ärenden” i appen om du behöver ta del av chatten vid ett senare tillfälle.
- Chatt och videosamtal med läkare
- Rådgivning och behandling
- Öppet dygnet runt
- Frikort gäller