Hoppa till innehållet

Covid-19 – Så hanterar du ovissheten i höst

2020 har för många varit ett märkligt år där vardagsrutiner slängts om och planer ställts in. En del har fått söka nya jobb, medan andra blivit ombedda att jobba hemifrån. Hanna Rohani, legitimerad psykolog på Doktor24, menar att stress och oro är de huvudsakliga anledningarna till att många mått dåligt under omständigheterna kring covid-19. 

Ta kontroll över din menscykel – psykologen tipsar

Därför oroar du dig

– Oro är något helt naturligt som hjälper oss att vara förberedda på det värsta tänkbara. Tankarna kan spinna iväg och fastna i farhågor. Att ha orostankar behöver inte vara något problem i sig men när vi utgår ifrån att dessa tankar är sanna, så börjar även våra kroppar reagera för att förbereda oss på det värsta, säger Hanna Rohani och fortsätter:

– Initialt kan då oron leda till en stressrespons i form av hjärtklappning, magproblem, sömnlöshet och känslan av att vara på helspänn. Och efter en längre tid av oro och ovisshet riskerar vi att hamna i en känsla av orkeslöshet, maktlöshet och nedstämdhet.

Undvik att bli passiv trots ovissheten

Hanna Rohani menar att den främsta skillnaden mellan liv och död är rörelse. Både motorisk och kognitiv rörelse, där människan behöver få känna att hen växer och utvecklas. Under 2020 har en stor del av världens befolkning fått uppleva att livet, med alla dess beslut och planer, pausats.

– Vem som helst blir nog tokig av att sitta och vänta på obestämd tid. Även om det kan finnas stora fördelar med att dra ner på tempot och ändra rutiner, så mår ingen bra av att i längden känna maktlöshet över sin egen vardag, säger hon och fortsätter:

– Det finns många saker som vi inte kan påverka, men vi kan faktiskt påverka vår egna upplevelse och därmed det egna lidandet. Känslan av att ha makten över sitt eget liv kommer främst från att ta aktiva beslut, även när alla förutsättningar inte är helt påverkbara.

Hanna Rohani tipsar:
Så tar du kontroll över din situation

1. Ta aktiva beslut gällande din hälsa
Motionera, ät näringsrikt och inför rutiner kring sömn.

2. Fyll vardagen med meningsfulla aktiviteter
Även om du väntar på svar från en arbetsgivare eller någon annan.

3. Skapa utmaningar för dig själv
Hur små de än må vara. För att känna att du inte står och stampar.

4. Lär dig något nytt
Om du befinner dig i en situation där du har mer tid än vanligt så är det ett perfekt tillfälle att utforska något nytt (när vi aktiverar vårt “utforskande system” och känner nyfikenhet så hämmar vi vårt stressystem).

5. Glöm inte att livet sker här och nu
Gör sånt som får dagen att kännas mer meningsfull, även om framtiden är oviss.

Så kan Doktor24 hjälpa

Känner du oro inför hösten? Hos Doktor24 kan få hjälp direkt i din telefon. Våra psykologer finns finns tillgängliga via chatt eller video på vardagar och helger, både för enstaka psykologbesök och digitala behandlingsprogram (KBT) för bland annat oro, depression, ångest, sömnbesvär och stress. Du betalar ingen patientavgift och det finns oftast tider samma dag eller vecka.

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen