Patientsäkerhetsberättelse 2023
Här kan du ta del av Doktor24 patientsäkerhetsberättelse för år 2023.
Läs patentsäkerhetsberättelsen:
Digital vård lämpar sig speciellt bra för lättakuta ärenden som inte behöver fysisk vård. Men vad det innebär är inte alltid helt enkelt att förstå som patient. På Doktor24 hjälper vi till med en stor variation av lättakuta ärenden, vilket kan vara allt från hudutslag, ögoninflammation och urinvägsinfektion till receptförnyelse. Om ärenden som inte kräver fysisk vård istället behandlas digitalt minskar belastningen på den fysiska vården och ger utrymme för de patienter som behöver tillgång till den fysiska vården utan långa väntetider.
Vanliga ärenden som du enkelt kan få hjälp med digitalt är:
- Hudbesvär: Akne, eksem, utslag, insektsbett, håravfall
- Förnya recept: Exempelvis på p-piller, allergimedicin, astmamedicin
- Infektioner: Urinvägsinfektion, ögoninflammation, öroninflammation, bihåleinflammation
- Psykisk ohälsa: Sömnbesvär, stress, depression, ångest
Många digitala vårdgivare (så även Doktor24) har öppet dygnet runt, året om. Det innebär att man som patient kan få kontakt med en läkare mitt i natten utan att behöva uppsöka en akutmottagning för mindre besvär. För många är det en trygghet att veta att det finns läkare att tillgå oavsett när på dygnet ett behov uppstår, även för lättakuta ärenden som feber hos barn, öroninflammation eller annat som kan ge upphov till stor stress och oro under natten eller på obekväma tider.
Samhällets gemensamma vårdresurser nyttjas bäst och mest effektivt när patienter direkt får hjälp på rätt nivå. Kan patientens vårdbehov hanteras och avhjälpas på en lägre/billigare vårdnivå ger det mer resurser över till de patienter som behöver hjälp på en högre/dyrare vårdnivå. I svensk primärvård utgår normalt en ersättning för att ta hand om patientens behov av primärvård som är anpassad till hur stora behov en patient har. En patient med tyngre vårdbehov, t.ex. äldre och multisjuka, ersätts normalt med ett högre belopp och en patient som antas ha ett lägre vårdbehov ersätts med ett lägre belopp. Som vårdgivare är Doktor24 en del av den offentligt finansierade hälso- och sjukvården och följer de lagar och bestämmelser som gäller där vi är verksamma.
Doktor24 verkar enligt samma krav och regler som gäller för alla vårdgivare i Sverige, och den ersättning vi får för utförd vård bestäms av regionerna. Ett digitalt vårdmöte ersätts av patientens hemregion med 500 kr – vilket är en betydligt lägre ersättning än för ett besök i den fysiska vården. När patienter med lättare besvär kan hanteras digitalt kostar det mindre än ett besök på vårdcentralen, onödiga resor kan undvikas samtidigt som den fysiska vården avlastas och får mer resurser för patienter som faktiskt behöver fysisk vård.
Den patientavgift man som patient betalar varierar och beslutas av den region där man får vård. Det gäller även om man väljer vård i en annan region än den där man är folkbokförd. Det är vanligt att regionen står för kostnaden för utomlänsvården, men i vissa regioner vidarefaktureras den vårdcentral där patienten är listad. I de regionerna har vårdcentralen generellt också fått en högre ersättning för att tillhandahålla vård till sina listade patienter.
“Den vanliga vården är ju gratis”
Ibland hörs kommentarer om att den ordinarie fysiska vården är gratis. Men det stämmer inte riktigt. En receptförnyelse är t.ex. inte “gratis” oavsett vem som utför den. Läkarens tid för att förskriva recept kostar förstås pengar oavsett var arbetet sker. En viktig skillnad är att i den fysiska vården eller om man som patient söker för receptförnyelse via 1177 så tar det ofta ett par arbetsdagar innan receptet förnyats. Oavsett anledning till att man som patient inte har ett giltigt recept (och det kan finnas många anledningar, bl.a. låg tillgänglighet i primärvården eller att man inte fått tag i sin läkare i tid) så kan det innebära en medicinsk risk för patienten att stå utan sitt förskrivna läkemedel. Genom den höga tillgänglighet och de korta väntetiderna som digital vård erbjuder kan patienten få snabb hjälp och slipper ofrivilliga uppehåll i sin behandling. Doktor24 har hög tillgänglighet under t.ex. storhelger som jul och nyår då primärvården i stor utsträckning är stängd.
Det är inte ovanligt att en patient som står utan viktiga mediciner och inte kan få hjälp snabbt (ex insulin, blodförtunnande, psykofarmaka eller kortison) vänder sig till en akutmottagning för att få receptförnyelse, och detta till en betydligt högre kostnad för både patient och samhälle (3 000-4 000 kr).
Doktor24 är en registrerad vårdgivare som bedriver hälso- och sjukvårdsverksamhet i digital och fysisk form. Den digitala hälso- och sjukvården lyder under samma lagar och regler som den traditionella fysiska vården, och all Doktor24:s hälso- och sjukvårdsverksamhet omfattas därför av patientdatalagen (2008:355). Patientdatalagen innebär bl.a. en skyldighet för den hälso- och sjukvårdspersonal som du kommer i kontakt med att journalföra besök, bedömningar och åtgärder, samt en skyldighet för Doktor24 att bevara sådana uppgifter, samt annan information i din patientjournal i viss tid.
Endast hälso- och sjukvårdspersonal ges åtkomst till dina patientjournaler hos Doktor24 och all hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar för Doktor24 omfattas av lagstadgad tystnadsplikt. All personal som kommer i kontakt med personuppgifter har undertecknat sekretessavtal.
Journalföring hos oss sker enligt samma lagar och regelverk som hos andra vårdgivare. Säker datahantering för såväl vårdgivare som patient är avgörande. Doktor24 använder system för sammanhållen journalföring, vilket innebär att andra vårdgivare kan ha direkt åtkomst till dina personuppgifter i Doktor24s journalsystem och Doktor24 har direktåtkomst till motsvarande uppgifter i andra vårdgivares journalsystem. Anledningen till att systemet för sammanhållen journalföring används är att säkerställa att god vård kan lämnas. Tillgång till dina personuppgifter i systemet för sammanhållen journalföring kräver alltid ditt samtycke, vilket du har möjlighet att närsomhelst lämna eller återkalla i inställningarna i Doktor24s app.
Doktor24 är en digital vårdgivare som verkar enligt precis samma krav och regler som gäller för alla vårdgivare i svensk sjukvård, och den ersättning vi får för utförd vård bestäms av regionerna. Precis som för all annan vård gäller att patienten ska få hjälp på rätt vårdnivå och den med störst behov ska prioriteras. Vi tar ansvar för att patienten får den hjälp och vård den behöver och guidar vidare om vi inte kan hjälpa till.
När en patient söker till Doktor24 för hjälp med att förnya ett läkemedelsrecept görs alltid en medicinsk bedömning där läkaren kontrollerar patientens sjukvårdsjournal och/ eller NPÖ (Nationell Patient Översikt) samt läkemedelsförteckning. Det säkerställs att patienten haft läkemedlet tidigare och att behandlingen fungerar som avsett och inte lett till några oönskade biverkningar.
IVO granskade Doktor24 och andra digitala vårdgivare framgick tydligt att vården vi bedriver är patientsäker och uppfyller samtliga krav och har mycket god följsamhet till riktlinjer. IVO konstaterade till exempel att Doktor24 har goda rutiner för läkemedelsförskrivning, att vi har strikt följsamhet till STRAMA:s riktlinjer för antibiotikaförskrivning samt att vi följer upp förskrivningen på individnivå och direkt upptäcker avvikelser.
Svensk sjukvård står inför stora utmaningar där en ansvarsfull digitaliseringen av hälso- och sjukvården är helt avgörande för en tillgänglig vård där resurser används så effektivt som möjligt. Rätt vård på rätt nivå sparar tid och resurser – för patienten, vården och samhället. Vi strävar efter att genom effektiva och hållbara lösningar vara med och bygga framtidens sjukvård. Många vårdärenden kan hanteras utan fysisk undersökning och genom att fler patienter kan få hjälp digitalt när det är möjligt frigörs resurser i den fysiska vården för patienter som behöver fysisk undersökning. Precis som för all annan vård gäller även hos oss att patienten ska få hjälp på rätt vårdnivå och att den med störst behov ska prioriteras. Därför får vissa patienter ett automatiskt och kostnadsfritt egenvårdsråd, andra får hjälp genom ett digitalt vårdmöte med sjuksköterska, psykolog eller läkare.