Hoppa till innehållet

Så får du i dig tillräckligt med D-vitamin

D-vitamin är viktigt för flera av kroppens funktioner. Exempelvis bidrar D-vitamin till immunförsvaret och stärker skelettet. Under vinterhalvåret är det svårare för personer boende på nordliga breddgrader, som i Sverige, att tillgodose sig med vitamin D via solen. Då blir det extra viktigt med intag av livsmedel som är rika på vitamin D.

D-vitamin

D-vitamin finns naturligt i mat

Det finns två sätt att få i sig vitamin D – antingen bildas det genom att huden exponeras för solstrålning eller så tas det upp från mag-tarmkanalen från mat som innehåller vitamin D, såsom fisk, ägg och svamp eller berikade produkter. Solexponering i lagom dos och D-vitaminrik kost är de bästa alternativen för att få tillräckligt med D-vitamin.

D-vitaminrika livsmedel:

  • Ägg
  • Kött
  • Fisk
  • Mjölk
  • Filmjölk
  • Yogurt
  • Margarin

D-vitaminbrist

D-vitaminbrist kommer ofta smygande under en längre tid och symptomen är ofta svåra att själv upptäcka till en början. Allvarlig D-vitaminbrist kan på sikt leda till allvarligare sjukdomar. D-vitamin påverkar skelettet, därför är brist på vitaminer allvarligare hos växande barn.

Symptom på D-vitaminbrist

  • Trötthet
  • Nedstämdhet
  • Försämdrad aptit
  • Smärtor i leder & muskelsvaghet
  • Blodproppar
  • Kramper
  • Fetma

Upplever du besvär som liknar de här symptomen kan det vara bra att undersöka saken vidare för att hitta orsaken.

Ska jag ta kosttillskott?

Vissa personer kan ha svårt att få i sig tillräckligt med vitamin D från kosten. Därför rekommenderat Livsmedelsverket att följande grupper ska ta tillskott:

  • Barn upp till två års ålder i form av D-droppar.
  • Barn med mörk hudfärg, som inte vistas utomhus, inte får berikade produkter och inte äter fisk kan behöva fortsätta efter två års ålder till ungefär fem år.
  • Gravida kvinnor som inte äter vitamin D-berikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel bör rådgöra med barnmorska för eventuellt tillskott.
  • Äldre personer som vistas lite utomhus.
  • Veganer rekommenderas ta tillskott hela året.
  • Vegetarianer som äter mejeriprodukter och ägg rekommenderas ta kosttillskott under vinterhalvåret.

Publicerad: 6 december 2021

Redaktör: Hanna Brenden

Granskare: Joacim Stalfors, Specialistläkare, Doktor24

Hämta hem appen

För en smidigare vårdupplevelse rekommenderar vi dig att hämta vår app. I appen kan du enkelt söka vård och hantera dina ärenden.

Hämta appen