Hoppa till innehållet

6 KBT-övningar mot stress

Långvarig stress innebär en hög påfrestning på kroppen, både psykiskt och fysiskt. Med hjälp av enkla KBT-övningar kan du själv påverka och ändra beteendet som orsakar stressen.

6 KBT-övningar mot stress

När du är stressad under en lång tid utsätts kroppen för hög anspänning vilket kan leda till både psykiska och fysiska besvär. Här är 6 KBT-övningar mot stress som du själv kan använda för att bli av med din stress:

1. Hitta dina stressfaktorer
Börja med att identifiera det som stressar dig. Det kan till exempel vara din jobbsituation, höga krav, sjukdom eller relationsproblem. Sätter du själv höga krav på att saker måste vara på ett visst sätt inför julen eller är det omgivningen? Fundera över vad som ligger inom din kontroll och som du kan påverka och förändra.

2. Arbeta med problemlösning
När du är stressad kan det vara svårt att se lösningar på dina problem. Att problemen inte blir lösta bidrar i sin tur till att stressen ökar. Försök se på problemet med ett utifrånperspektiv och definiera vad som gör att det inte blir löst. Skriv sedan ner möjliga lösningar och sätt en plan för hur du ska gå tillväga.

3. Ändra din livsstil
De flesta vet att en sund livsstil är bra för både kropp och knopp. Men faktum är att du får bättre motståndskraft mot stress om du äter hälsosamt och får tillräckligt med sömn. Även träning har positiva effekter mot stress då fysisk aktivitet både ger energi och hjälper kroppen att slappna av.

4. Testa avslappningsövningar
Avslappningsövningar och mindfulness hjälper hjärnan och kroppen att slappna av. Det finns många sajter, appar och Youtubekanaler som du kan använda gratis för att lära dig avslappningstekniker.

5. Planera in återhämtning
För att bryta stressbeteende är det nödvändigt att planera in ledig tid för återhämtning. Bestäm tider där mobilen är avstängd och du inte kan nås av jobbmejl eller annat som gör att din stressnivå ökar.

6. Arbeta med dina negativa tankar
Stress kan även orsakas av negativa tankar och katastroftankar, såsom att man är otillräcklig i hemmet, på jobbet eller som person. Ett första steg är att identifiera negativa tankar som dyker upp automatiskt i olika situationer. Ifrågasätt hur realistiska de är och ändra sedan ditt förhållningssätt till dem. Försök se tankarna som just tankar och inte sanningar.

Tecken på stress

Stress är mycket vanligt och kan vara positivt i korta perioder. Vissa är mer stresståliga medan andra lätt blir stressade. Tåligheten för stress varierar dessutom över livet och i vissa perioder är vi extra känsliga.

Få professionell hjälp vid stress

Hos doktor24 kan du träffa erfarna psykologer och få hjälp med en bedömning samt påbörja behandling. Många av våra användare uppskattar möjligheten att kunna chatta med sin psykolog, men det går också bra att använda video.

Ett digitalt besök kostar 0 kr för dig som patient.

 

När ska jag söka hjälp?

Om du känner att stressen påverkar ditt liv negativt och inte vet hur du ska hantera besvären är det dags att söka vård.

Senast uppdaterad: 5 oktober, 2018

Redaktör: Louise Isaksson

Granskare: Christoffer Berg, legitimerad psykolog, Mental Health Manager på Doktor24

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen