Hoppa till innehållet

Topp Hälsa: ”Så hittar du trygghet & kraft i krisen”

Hur mår själen när Corona pandemin härjar? Kerstin Jeding, psykolog på Doktor24 svarar på frågor om hur man hittar trygghet och kraft i krisen. Hur hanterar man sin oro över att inte kunna finnas för sina gamla föräldrar när de som mest behöver en och hur hjälper man sin partner med dess oro? Det är några av frågorna som Kerstin svara på i senaste numret av Topp Hälsa.

 

Ur Topp Hälsa maj 2020:

Hur mår man bra i själen när en pandemi härjar? Här är 5 frågor och psykologen Kerstin Jedings svar:

  1. Hur hanterar jag min partners oro?

    FRÅGA: Jag känner mig själv ganska cool – men hur hanterar jag min partners oro? Hen preppar och bunkra medan jag tycker att det är bättre att leva mer som vanligt. Självklart utan att vara en smittfara!

    PSYKOLOGEN SVARAR: Att ha förståelse och vara öppen för att vi alla reagerar på olika sätt kan vara bra. Det finns ju inte ett rätt sätt att reagera, som är bättre än alla andra. Vi kan hjälpa varandra med att hålla vardagsrutiner (vilket kan innebära att vara kreativ när vår vardag ser annorlunda ut), att hålla mattider och äta bra mat, att hålla i gång vardagliga aktiviteter, att prata om vardagliga saker (och inte uteslutande om corona), att fortsätta planera roliga saker längre fram och anpassa planerna efter behov.

  2. Hur hittar jag trygghet, kraft och mod?

    FRÅGA: Jag tycker det är läskigt att vi inte ser ett slut på coronakrisen. Även om smittspridnings-risken kommer att minska så kommer andra kriser. Inte minst ekonomiska. Hur ska jag klara att leva, och tänka positivt, när världen är så förändrad?

    PSYKOLOGEN SVARAR: Det är just nu ovissheten som är det svåraste att hantera för många. Sätt fingret på den – vilka känslor är kopplade till den? Vilka tankar innehåller den? Hur känns den i kroppen? Det är de upplevelserna du behöver förhålla dig till just nu. Räkna med att du behöver leva med ovisshet nu – men också att du faktiskt gjorde det tidigare också. Kanske kan det hjälpa dig att fundera över vad du vill stå för. Vad skulle du om några år kunna vara stolt över att ha stått för eller gjort under den här pågående coronakrisen?

  3. Ska jag bryta med mina vänner?

    FRÅGA: Jag har vänner och bekanta som bunkrar och går ”all in”. Jag tycker de är idioter och är dåliga föredömen. Speciellt när de lägger ut det på sociala medier! Måste jag säga upp bekantskapen?

    PSYKOLOGEN SVARAR: Kan ni vara vänner även om du tycker att de, i sin oro, gör idiotiska saker? Välj vad du vill stå för som vän. Att ha förståelse och vara öppen för att vi alla reagerar på olika sätt kan vara bra. Det finns ju inte ett rätt sätt att reagera, som är bättre än alla andra. Tänk om dina vänner tänker och säger så här om dig och andra: ”Jag har vänner som inte alls bryr sig om att vi är i kris och inte förbereder sig på något sätt. Om deras mat tar slut, kommer jag att tvingas dela med mig av min, fast de inte har brytt sig om att ta ansvar? Måste jag säga upp bekantskapen?”

  4. Hur kan jag lugna andra?

    FRÅGA: Min oro handlar om att livet inte kommer att bli ”sig likt” igen. Att folks oro och stress eldar på en utveckling som skulle vara helt hanterbar om inte folk fick panik. Det gör mig orolig! Vad säger jag till dem som är väldigt oroliga?

    PSYKOLOGEN SVARAR: Detta är ju en variant av coronaoro, och där gäller samma råd till dig som till alla andra. Syna vad du gör för att andras oro ska minska. Är det ett orosbeteende som bara spär på din egen oro, eller är det konstruktivt? Annars är rådet att saklig information är bäst, att inte dölja något, och inte överdriva något. Saklig information finns på krisinformation.se.

  5. Hur kan jag finnas där för mina kära?

    FRÅGA: Jag är en social person – och är van att finnas där för dem som behöver mig. Nu kan jag inte hälsa på mina gamla föräldrar inom överskådlig tid och det känns svårt. Hur ska jag hantera det?

    PSYKOLOGEN SVARAR: Vi behöver alla vara kreativa och hitta fler sätt att hålla kontakten med vänner och familj som vi inte kan träffa just nu. Kanske kan vi ringa oftare, skicka foton, eller ha videosamtal med våra gamla. Vi kan se samma film, samtidigt på tv, och sedan prata om den i telefon. Vi kan lösa Melodikrysset tillsammans. Läsa samma bok och prata om den. Eller så kan vi ringa varandra efter nyheterna som vi båda sett och prata om det. Andra personer kan vi kanske träffa, men på nya sätt. Brukar ni träna tillsammans på ett gym som är stängt, kanske ni kan träna utomhus tillsammans. Eller så kan ni bestämma att träna samtidigt och chatta emellanåt när ni hämtar andan. Kanske kan ni ses och ta en fika tillsammans utomhus med en meter mellan er?

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen