Hoppa till innehållet

Resumé: ”Bolagen som gynnas av corona: alla ökar försäljning – men marknadsföringen ökar inte”

Utdrag ur artikeln: 

Läkare och apotek på nätet
Är coronaviruset nätläkarnas stora genombrott? För krönikören Lydia Wålsten på Svenska Dagbladet är det mer ett konstaterande än en fråga. I coronautbrottets epicentrum Kina, har var tredje person med internet, alltså 300 miljoner registrerat sig hos nätläkarföretaget Ping An Good Doctor. Analyser visar att marknaden för nätläkare i Kina kommer landa på minst 25 procent över prognos i år. Den rädsla som uppkommit har visat ett annat beteende. Så även i Sverige. Förutom att många självklart vill veta om de har coronasymptom har också snacket om smittspridningen bidragit till att man inte vill gå till väntrummen. Eller – man får helt enkelt inte göra det.

Doktor24 såg direkt efter utbrottet i Sverige en stark tillströmning av nya patienter. Det handlade om så mycket som en 50-procentig ökning.

– Ökningen består dels av coronarelaterade ärenden men till stor del övriga vårdärenden där många människor nu har väldigt svårt att få en tid på sin vårdcentral eller vill undvika att uppsöka den fysiska vården av smittoskäl, säger Sara Dannborg, kommunikationschef på Doktor24.

Bolaget har generellt en sparsam marknadsföringsbudget och gör inga större förändringar här, enligt Sara Dannborg. Man inledde dock en push på Facebookannonser den 28:e februari där de satsade på 15 sekunder långa filmer.
– Vi satsar främst på egna och köpta digitala kanaler. Vi gör inga specifika insatser kopplat till corona.

Kan man inte koppla den här specifika Facebookannonsen till corona med tanke på budskapet?
– Nej, det är inte specifikt relaterat till corona. Kampanjen togs fram innan corona var aktuellt.

Läs hela artikeln:

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen