DN: ”Här är svenskarnas nya hemmaekonomi”
Vi köper glass, pratar längre i telefonen och köper brädspel som handlar om pandemier. Det nya coronaviruset fortsätter att prägla vardagen – så här påverkas våra konsumtionsbeteenden.
Människor uppmanas att jobba hemifrån och från och med i dag, onsdag, ska elever från gymnasiet och uppåt överväga distansutbildning. Coronaviruset kryper allt närmare inpå oss. I takt med det ändras vår vardag och våra köpvanor. Här är tjänsterna och varorna som svenskarna konsumerar.
Opera på nätet
Kungliga Operan har ställt in alla sina publika evenemang. Den som är sugen på opera lämnas dock inte i sticket. I februari lanserade nationalscenen en digital, kostnadsfri tjänst som heter Operan play. Användare kan se hela föreställningar och bakom scenen-material på operan.
– Tjänsten var planerad sedan några år tillbaka, men lägligt nog lanserades den nu i början av mars. Syftet är att vi ska vara tillgängliga för så många som möjligt, säger Torbjörn Eriksson, presskommunikatör på Kungliga Operan.
I lördags var det premiär för den första föreställningen efter att operan hade stängt ner sina publika evenemang. 8.400 personer tittade på operan och 1.800 laddade ner föreställningen. Det motsvarar nästan åtta slutsålda operahus, enligt Torbjörn Eriksson.
Folkhälsomyndigheten har uppmanat människor att arbeta hemifrån. Därför kommer den digitala tjänsten sluta att erbjuda livesända föreställningar. I ställer kommer Kungliga Operan försöka att fylla på utbudet av tidigare operor.
Svenskar köper glass
Att sitta hemma har gjort oss glasstokiga. De blå glassbilarna rycker ut till stora delar av landet och levererar glass och frysvaror utanför dörren. Företaget Hemglass märker ett ökat tryck på försäljningen.
– Glassen säljer bra, men det gör även våra andra produkter, till exempel fryspizzorna. Jag tror att folk tycker att det är skönt att vi åker hem till dem. Sen kan det vara så att glass är positivt och att vi behöver det just nu, säger Anders Granath, pressansvarig på Hemglass.
Försäljningen har ökat under februari och mars. Det i jämförelse med samma period året innan. Anders Granath uppskattar att det handlar om en ökad försäljning på mellan 10 och 15 procent.
– Framför allt har vi sett en ökning de senaste två veckorna. Så länge coronaviruset fortsätter att påverka samhället kommer folk att vara försiktiga med var de rör sig utomhus, säger han.
Digitala gympass
Gymkedjan Sats har stängt alla sina träningslokaler. Syftet är att undvika en smittning av covid-19. I stället uppmanas träningssugna att vända sig till nätet. På gymkedjans digitala tjänst finns det 199 pass eller program att välja mellan för den som vill träna hemifrån.
Tjänsten lanserades 2016, men det är först den senaste tiden användarantalet har exploderat. Nu i mars har antalet genomförda träningspass ökat med hela 600 procent. Det i jämförelse med motsvarande period förra året.
– Vi har valt att göra de digitala produkterna tillgängliga för alla. Det är viktigt för oss att de som vill hålla sig i form just nu ska kunna göra det, det gäller oavsett om du är medlem eller inte, säger Alexander Brochmann Myers, produktchef på Sats.
På nätet finns det flera aktörer som erbjuder digital träning. Bland annat kan du ladda ner mobilappar eller se på liveströmmade klipp. Även gymkedjan Friskis & Svettis har en app som är under uppbyggnad, enligt pr-ansvarig Josefin Engfelt.
Bredband och strömningstjänster
Många som sitter hemma använder olika strömningstjänster på nätet. Ett klassiskt exempel är amerikanska Netflix. 2019 användes den av 150 miljoner människor i världen.
En annan tjänst är HBO Nordic, som erbjuder både filmer och serier för den som är villig att betala. I ett mejl till DN skriver den europeiska pressavdelningen att de avböjer att kommentera. Dock bekräftar de att tittandet ökar just nu.
”Vi ser en märkbart stor aktivitet på vår tjänst ju nu” skriver HBO Nordic i sitt mejl.
Nästan varje dag kommer det nyheter om coronakrisen. För att hålla sig uppdaterade vänder sig många till nyhetsprogrammen på SVT play. Under förra helgen, den 13 till 15 mars, ökade tittandet med 100 procent. Det i jämförelse med samma period året innan.
Dessutom ökar bredbandstrafiken i landet. De senaste två veckorna har användningen ökat med 20 procent, uppger Samuel Skott, som är kommersiell chef på Tele2.
– Det är under den perioden som fler har börjat stanna hemma. Vi kan också se att människor ringer mer och att samtalen är längre, säger han.
Framför allt ökar antalet sms och samtal bland företagskunderna. Även där handlar det om en 20-procentig ökning.
– Det är tydligt att behovet av uppkoppling ökar. Jag tror att efterfrågan kommer fortsätta. Om man beslutar att stänga skolor kommer ännu fler att stanna hemma, säger Samuel Skott.
Böcker och sällskapsspel
Hittills är svenskar inte supersugna på att läsa böcker eller köpa spel. Nätbokhandeln Adlibris märker visserligen av en liten ökning i Sverige, men pekar framför allt på försäljningen i grannlandet Norge. De senaste fem dagarna har efterfrågan på sällskapsspel och kursböcker ökat kraftigt.
– Det finns förmodligen en stark koppling till att försäljningen hos oss ökat markant sedan Norge stängde sina skolor. De senaste dagarna kan vi även se att efterfrågan på barnböcker ökat rejält, vilket kan hänga ihop med att man undviker att gå ut, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.
Om Sverige fattar samma beslut om skolorna är det möjligt att samma trend sker här, tillägger han.
En annan aktör är butikskedjan Science fiction-bokhandeln. I dagsläget minskar försäljningen både i butik och på nätet. En förklaring är att färre beger sig ut och att flera oroar sig över privatekonomin.
Dock finns det en storsäljare – ett brädspel som handlar om att bekämpa en dödlig pandemi.
– Ordet pandemi är överallt just nu. Om du kan träffa vänner, spela och prata om vad det innebär kan det vara skönt, säger Maths Claesson, som startade bokhandelskedjan.
Nätdoktorer
De senaste åren har flera nätbaserade läkartjänster dykt upp. En av de största drakarna är appen Kry. Användarna kan möta läkare, sjuksköterskor eller annan vårdpersonal över ett videosamtal. På en vecka har efterfrågan på tjänsten ökat med 30 procent.
– Personer med virusrelaterade symtom brukar alltid höra av sig vid den här tiden på året, eftersom det är influensatider. Nu förknippas det även med coronaviruset. Antalet samtal har gått upp, säger Julia Levander, kommunikationsansvarig på Kry.
För att kunna möta efterfrågan behöver tjänsten mer vårdpersonal. Därför ser de över olika samarbeten med landets vårdaktörer.
– Eftersom fler använder vår tjänst behöver vi fler läkare och sjuksköterskor. Vi ser över samarbeten med andra vårdgivare, till exempel kan personal som sitter i karantän arbeta digitalt i stället, säger Julia Levander.
Även Doktor24 märker av ett ökat tryck. Förra veckan ökade antalet samtal med cirka 50 procent, enligt Sara Dannborg, kommunikationschef på tjänsten.
– Dels handlar det om coronarelaterade fall, men även andra vårdärenden där patienter undviker att uppsöka sin vårdcentral om de kan få hjälp digitalt, säger hon.