Hoppa till innehållet

Chef: ”Så hanterar du din och dina medarbetares oro”

KBT mot stress

Frågorna som coronakrisen framkallar är många: hur ska vi hålla verksamheten igång? Hur mår mina medarbetare egentligen? Hur ska det gå ekonomiskt? Vad händer om situationen blir långvarig? Tänk om vi måste göra oss av med folk? Och hur går det för mina gamla föräldrar? Chef har samlat de bästa tipsen för hur du hanterar oron.

 

Cheferna bär på trippeloro, för sig själva och hur de ska hantera sin egen roll i situationen, för verksamheten de är ansvariga för och för sina medarbetare.

De måste avlastas så långt som det bara går just nu. Det säger Kerstin Jeding, psykolog på Doktor24.se och tidigare chef på Stressmottagningen i Stockholm.

”Det är viktigt att stötta cheferna i att sätta en gräns för vad som är deras uppdrag. Deras ansvar sträcker sig till att arbetsmiljön är så god som möjligt under omständigheterna, men de är inte ansvariga för medarbetarnas totala mående i den här situationen.”

Med det sagt är det viktigt att acceptera att det är svåra tider, och att den oro man känner är en helt naturlig reaktion.

”Det är bara att inse att det här kommer att ta en stor del av chefernas arbetstid. Att hantera hela situationen är en helt ny arbetsuppgift i sig som man behöver avsätta tid för varje dag”, säger Kerstin Jeding.

Den egna och medarbetarnas oro kan mildras genom att man som chef ser till att hantera och upprätthålla alla sociala kontakter som man har på jobbet. Och att vara tydlig med vad som gäller på just din arbetsplats.

”Detta mildrar oron, som så lätt växer när man sitter hemma helt ensam.”

Så här kan du hantera din egen oro

För både chefen och medarbetaren är det viktigt att försöka styra undan från negativa tankespiraler. Kerstin Jeding råder oss att kartlägga vad vår oro handlar om och titta på vad den får oss att göra.

”För vissa är det sjukdomen och att man oroar sig för en åldrande förälder, andra är orolig för de långsiktiga konsekvenserna för företaget, den tredje är osams med sin partner och funderar över hur länge de ska tvingas sitta hemma. Att ta reda på vad man är mest orolig för gör det lättare att hantera oron. Det är som att dra fram skeletten ur garderoben och monstren under sängen. De försvinner ofta när de belyses.”

Kerstin Jeding rekommenderar också att man tittar på vad oron får oss att göra.

”Om det endast leder till att du tvättar händerna och kollar infon från Folkhälsomyndigheten någon gång om dagen så är oron funktionell och motiverar dig att göra bra grejor. Men om du lägger många timmar om dagen på att kolla uppdateringar om sjukdomsläget från hela världen då är inte längre din oro funktionell utan ångestdriven. Då bör du fundera på vad du kan göra för att hantera det på ett sätt som hjälper dig istället för att leda dig in i onda spiraler.”

”Ju högre upp i organisationen desto ensammare, desto mindre stöd”, säger Chefs expert, psykologen och ledarskapsutvecklaren Leif E Andersson. ”Men försök att prata med andra chefer och din egen chef. Och se till att utnyttja de tjänster ni redan har i företaget i form av HR-specialister och via företagshälsovården i form av coacher och psykologer.”

Så här hjälper du dina medarbetare

Leif E Andersson konstaterar också att som chef tvingas man ”sitta på händerna”. Dels i form av att bortse från sin egen oro men också i sin vilja att vara en bra chef och lösa sina medarbetares problem.

”Människor som är oroliga vill egentligen bara få prata om det. Det de säger sätter igång tankar hos dig men utgå inte från att medarbetaren tänker som du. Låt därför medarbetarna få uttrycka sin oro utan att du kommer med lösningar och förslag. Tolka inte, tro inte och sätt framför allt inte igång med ”fel” lösningar. Fråga möjligtvis hur personen skulle vilja att det löste sig, vad hen har för idéer själv. Allra sist kommer ditt erbjudande om lösning.”

Kerstin Jeding poängterar än en gång att oron är naturlig och menar att som chef är det viktigt att förmedla att man kan fortsätta jobba trots sin oro.

”Vi tror lätt att oron är ett problem som måste lösas först. Men vi kan fortfarande göra saker parallellt med oron. Därför försöker vi skjuta in ett ‘och’. Exempelvis: ‘Du är orolig för att verksamheten kommer att drabbas och hur kan du ändå fortsätta att driva din enhet framåt?’ Som chef tvingas man balansera på en knivsudd, med att stötta och samtidigt hjälpa personerna framåt.”

Läs hela artikeln:

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen