BREAKIT: ”Doktor24 växer – köper Adxto Cares vaccinmottagningar”
”Vi springer så fort vi kan”, säger Daniel Lillienau, vd på Doktor24 Group.
De svenska nätläkarna har gasat rejält under de senaste åren – backade av såväl tunga riskkapitalister som apotekskedjor.
I början av året köpte statliga Apoteket 20 procent av nätläkaren Doktor24 med beskedet att de planerade att skapa ett “vård- och hälsonätverk”.
Utöver det har Doktor24 även köpt upp Adxto Cares vaccinverksamhet för en okänd summa. Adxto Care har haft över 80 mottagningar och erbjuder sedan innan, på uppdrag av Apoteket, vaccin på apotek över hela landet.
Daniel Lillienau är vd på Investor-ägda Doktor24 Group.
”Den typen av nationell täckning var precis vad vi behövde för att snabbt kunna komma igång med vårt digifysiska erbjudande på 60 platser samtidigt. Adxto Care kommer att uppgå i Doktor24 Sverige och därmed fungera som en helt integrerad del av bolaget”, säger Daniel Lillienau.
Ska bygga nya hälsotekniklösningar
”Här kan vi också introducera nya hälsotekniklösningar. Vi kommer förstås titta på kundbehovet men i ett första skede under 2020 kommer vi att öppna 8-10 mottagningar i de större städerna. Vi satsar också på att etablera samarbeten med andra vårdaktörer, både privata och offentliga”, säger Daniel Lillienau.
Ann Carlsson, vd på Apoteket, säger att satsningen innebär att apoteket stärker sitt kunderbjudande och ger dem möjlighet att utveckla fler digitala tjänster.
”Apoteket har och kommer att få en ännu viktigare roll i vårdkedjan. De nya och digitala lösningarna som skapar tillgänglighet kommer efterfrågas i allt större omfattning. Det kan vi inte minst se i dessa tider”, säger Ann Carlsson.
Kraftig ökning av besök
I dagsläget arbetar runt 100 personer inom Doktor24. Bolaget uppger att deras automatiska AI-robot hanterar runt 50.000 patientmöten i månaden. Parallellt med detta sker runt 20.000 möten med sjuksköterska, läkare eller psykolog. Hur mycket verksamheten omsätter är inget nätläkaren delar med sig av.
Doktor24 har noterat att fler nya patientgrupper, som äldre personer, upptäckt fördelarna med digital vård. De uppger att efterfrågan ökat med 30-40 procent jämfört med innan corona.
”Ökningen består dels av coronarelaterade ärenden men till stor del övriga vårdärenden där många nu har svårt att få en tid på sin vårdcentral eller vill undvika att uppsöka den fysiska vården av smittoskäl och gärna vill få hjälp med sina vårdärenden på distans. Vi har också en ökad efterfrågan på psykologstöd”, säger Daniel Lillienau.
Systerbolaget Platform24, som skapat en teknisk plattform som kan köpas in av andra aktörer som vill bedriva digital vård, ska också ha noterat en ökad efterfrågan. Flera regioner har exempelvis valt att implementera en digital ”corona-mottagning”, med automatiserad rådgivning och möjlighet till chatt med vårdpersonal, för att avlasta vårdsystemet.
”Vi har dessutom levererat våra hälsotekniklösningar utanför Sverige till stora kunder så vi springer så fort vi kan”, Daniel Lillienau.