Hoppa till innehållet

Aftonbladet: ”Psykologen – så hanterar du din oro”

Ur Aftonbladet 2020-03-23:

”Vi lever i en extrem tid. Många kan ha svårt att förhålla sig till det som händer nu.

– Det är ovissheten som är det värsta. Men försök att fortsätta ett normalt liv under onormala omständigheter, säger psykologen Kerstin Jeding.

Timme för timme matas vi med dramatiska nyheter i en hastighet som vi inte har upplevt på länge. Det snabba händelseförloppet kan upplevas som övermäktigt att hantera. Och det är lätt att känna oro inför ovissheten.

Kerstin Jeding är legitimerad psykolog och filosofie doktor i psykologi. Hon arbetar hos Doktor24 och har lång erfarenhet av psykisk ohälsa och stress.

Kerstins tre tips för att hantera din oro:

  • att så tydligt som möjligt sätta ord på det man oroar sig över
  • göra sig medveten om sina orosbeteende
  • samt acceptans över ovissheten och oron samtidigt som man kan göra saker”

 

Hämta hem appen

Med vår app i mobilen är det ännu enklare att söka vård och hålla koll på dina ärenden dygnet runt, livet runt. Hämta hem den från Appstore eller Google Play.

Öppna appen