Använder artificiell intelligens (AI) för att ge råd
Flera tidningar, däribland TTela, skriver om Doktor24s AI-vårdguide som ett exempel på investering i digital teknik i sjukvården. ”Trots kostnaderna finns mycket som talar för att just digitaliseringen kommer att leda till ökad lönsamhet, enligt Grant Thorntons vårdrapport.”
”Vårdappen Doktor24 använder artificiell intelligens (AI) för att ge råd till patienter om var de ska vända sig för sina besvär, och om de behöver träffa en läkare.”
– Ett exempel är att företagen och även landstingen investerar väldigt mycket i digital teknik för att få bort trycket på akutsjukvården, där artificiell intelligens kan hjälpa patienter att avgöra om de ska vända sig till en vårdcentral eller till en akutmottagning, säger Mats Fagerlund, chefsrådgivare vid Grant Thornton.
”Doktor24s vice vd Jacob Stedman säger att de hoppas kunna utveckla AI-tekniken vidare för att patienter ska kunna prata med ett datorprogram som förstår talat språk, och även kunna skicka in bilder på födelsemärken som kan analyseras av AI för att upptäcka hudcancer.
– Det blir enklare för patienten och effektivare för vården, eftersom man får en fullständig information om patienten redan före mötet, säger Stedman. ”
För mer information kontakta:
Sara Dannborg
Direkt: +46 (0) 73 982 58 42
E-post: sara.dannborg@doktor24.se