Hoppa till innehållet

PCR-test och friskintyg / reseintyg

For English click here

Ska du resa och behöver ett intyg? Många länder kräver ett friskintyg / reseintyg som visar att du testat negativt för pågående infektion av covid-19 vid inresa i landet. Nu kan du få hjälp med PCR-test och intyg via Doktor24.

  • Smidig provtagning
  • Reseintyg inom 48 timmar
  • Läkarintyg anpassat för resor
  • Välj om du vill utföra provtagningen hemma via video eller på en Doktor24 Mottagning (just nu på utvalda orter)

Tänk på att du behöver ha Mobilt BankID, svenskt personnummer samt visa ditt pass vid provtagningen. Du kan endast boka åt dig själv och dina minderåriga barn (6-18 år). 

Tillsammans med Apoteket

Priser

Intyget är skrivet på engelska och innehåller datum och tidpunkt för provtagning, passuppgifter, namn enligt pass, personnummer, provsvar och läkares signatur.


Alternativ 1.

Provtagning hemma via video

(Just nu endast på utvalda orter)

För att boka provtagning och få ett reseintyg är det viktigt att du tar del av all nedanstående information.

 

1. Boka och betala

Du börjar med att svara på några frågor, fylla i ditt passnummer och ange bokningsreferens på 6 tecken (om du har en resa bokad med SAS). Därefter bokar du tid för provtagning som kommer ske hemma via ett videobesök.

Boka tid

2. Hämta testkit

Efter bokning ska du hämta ditt testkit. Hämta det i god tid – dagen eller dagarna innan ditt bokade besök. Du måste vara helt frisk när du går dit. Viktigt att du dubbelkollar öppettider för ut- och inlämning av testkit.

 

3. Provtagning hemma

Provtagningen sker hemma via ett videobesök. En sköterska kommer guida dig när du gnuggar en tops i näsan och långt bak i halsen. Efter provtagningen (samma dag) ska du lämna tillbaka testkitet.

När får jag mitt intyg?
Läs om resultat och svarstid här.

Alternativ 2.

Provtagning på mottagning

(Just nu endast på utvalda orter)

Endast tidsbokning, ej drop-in. För att boka provtagning och få ett reseintyg är det viktigt att du tar del av all nedanstående information.

1. Boka och betala

Du börjar med att svara på några frågor, fylla i ditt passnummer och ange bokningsreferens på 6 tecken (om du har en resa bokad med SAS). Därefter väljer du mottagning, bokar tid för provtagning och betalar.

Boka tid

2. Provtagning

Provtagningen sker på vald mottagning och utförs genom att du gnuggar en tops i näsan och långt bak i halsen under guidning av vår sköterska. Kom i god tid och ta med dig ditt pass.

3. Svar och intyg

Inom 48 timmar får du ett sms och mail när provsvaret och ditt eventuella reseintyg är klart. Du loggar in med Mobilt BankID i appen för att ta del av svaret och ladda ner intyget i pdf-format.

Läs mer om svarstid

Adresser och öppettider

Det finns 2 alternativ för provtagning och öppettiderna kan skilja sig åt (se nedan).

  1. Hemma via videobesök
  1. På Doktor24 Mottagningen inne på Apoteket

Vi lanserar tjänsten på fler orter kontinuerligt och kommer uppdatera hemsidan löpande.

Klicka här för att komma till den norska sidan om du reser med SAS från Norge


Då får du reseintyget covid-19

När får jag intyget?

Från att du gjort provtagningen tar det cirka 48 timmar innan du får reseintyget. Vi meddelar dig via sms och email. För att ta del av svaret loggar du in i appen med ditt Mobila BankID och laddar ner intyget i pdf-format.

Fördröjningen beror på att testet ska analyseras i ett labb och att reseintyget därefter ska utfärdas av en legitimerad läkare hos Doktor24.

Exempelvis:

  • Provtagning: Måndag
    Reseintyg: Onsdag (48 timmar)
  • Provtagning: Onsdag
    Reseintyg: Fredag (48 timmar)
  • Provtagning: Fredag
    Reseintyg: Söndag (48 timmar)

Just nu erbjuder vi endast provtagning för reseintyg på vardagar. Själva intyget kan utfärdas även om det är helg. Om du reser måndag-tisdag kan vi inte utlova att du får reseintyget i tid då provtagning endast utförs på vardagar.

Tänk på!

  • Inga symptom: Du måste vara helt frisk och får inte ha några symptom för att ta del av tjänsten. Om du har pågående symptom kommer vi inte kunna hjälpa dig på grund av smittorisken.
  • Mobilt BankID och svenskt personnummer: Du behöver ha Mobilt BankID för att kunna använda tjänsten. I dagsläget kan vi endast utfärda reseintyg för dig med svenskt personnummer. Vi har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig med skyddad identitet.
  • Bokningsreferens och passuppgifter: Om du har en resa bokad med SAS – var beredd att ange bokningsreferens (6 tecken) och passuppgifter (svenskt eller utländskt pass) vid bokningen.
  • Kolla upp landets regler: Kontrollera vilka länder som kräver reseintyg och när provtagningen måste genomföras via www.swedenabroad.se.
  • Fit-to-fly intyg: vi utfärdar inte fit-to-fly intyg (intyg för kontroll av symptom av infektion).
  • Vi kan tyvärr inte provta barn under 6 år. 

Just nu har vi tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig som under de senaste 14 dagarna varit i något land där det rapporterats om nya virusvarianter. För provtagning i dessa fall hänvisar vi dig till 1177. Läs mer hos Folkhälsomyndigheten.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om friskintyg / reseintyg.

Villkor för reseintyg

Vänligen notera att det åligger dig själv att planera genomförandet av ditt test i god tid innan resa. Doktor24 lämnar inga garantier gällande väntetiden innan du får ditt testresultat.

Notera även att provresultatet i sällsynta fall kan bli ogiltigt, och att vi då inte kommer kunna utfärda intyg. Om så blir fallet kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller att boka ny provtagning.

Doktor24 utfärdar endast reseintyg med dokumenterad tidpunkt för provtagning då provtagningen skett övervakad. Det är patientens ansvar att dyka upp vid provtagningen och vid uteblivet besök kan Doktor24 därmed inte utfärda ett intyg.

Doktor24 ansvarar inte för eventuella kostnader, till exempel till följd av utebliven resa, som kan komma att uppstå till följd av att ett provresultat och intyg inte kan levereras. Anledningar som föranleder att intyg och provsvar inte kan levereras kan exempelvis vara ett ogiltigt eller försenat provresultat.

Kundsupport

Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta vår kundsupport på support@doktor24.se.

Kontakta kundsupport

Hämta hem appen

För en smidigare vårdupplevelse rekommenderar vi dig att hämta vår app. I appen kan du enkelt söka vård, se vaccinationer och hantera eller omboka kommande besök. Alla digitala besök är kostnadsfria.

Hämta appen