Läkarbesök i mobilen – så funkar det

Har du funderat på att söka vård online men är osäker på hur går till? Hos Doktor24 kan du få hjälp med recept, bedömning och behandling i några enkla steg.

  1. Ange ditt besvär
  2. Svara på frågor
  3. Inloggning
  4. Chatta med läkaren
  5. Avsluta besöket

Om Doktor24

Hos Doktor24 kan du få hjälp via mobilen när du är sjuk, mår dåligt eller behöver prata med en läkare. Du kan boka tid eller chatta direkt med en av våra erfarna läkare – dygnet runt, alla dagar i veckan.

Ett läkarbesök kostar 0 kr för vuxna och barn. Sök vård direkt via Doktor24.se eller ladda ner appen på Appstore eller Google Play.

1. Ange ditt besvär

I sökfältet skriver du in ditt besvär eller din åkomma, till exempel “svider när jag kissar”, ”förnya p-piller” eller “ångest”. Du får då några förslag på besvär – välj det som stämmer bäst in och klicka dig vidare.

2. Svara på frågor

Innan du träffar en läkare får du svara på några inledande frågor om dina symtom. Frågorna är viktiga för att direkt se om du kan få hjälp online eller om du behöver annan vård.

3. Inloggning med BankID

Nästa steg är att logga in med Mobilt BankID och bekräfta ditt läkarbesök. Först när du bekräftat besöket hamnar du i en kö för att träffa en läkare.

 

4. Chatta med läkaren

När det är dags för ditt besök får du ett sms om att öppna appen. Besöket börjar alltid som en chatt och övergår till ett videosamtal om läkaren behöver se dig. Om du föredrar video kan du be läkaren starta ett videosamtal istället.

5. Avsluta besöket

När du fått en eventuell bedömning, behandling, remiss, intyg eller liknande och känner dig nöjd är det dags att avsluta besöket. Ärendet ligger sedan öppet i 3 dagar om du behöver ställa fler frågor om samma besvär i chatten.

 

Ditt läkarbesök hos Doktor24 journalförs precis som om du besökt en vårdcentral. Om du eller någon annan vårdpersonal behöver få veta mer om ditt besök kan du gå in på 1177 och läsa anteckningarna i journalen.

 

Funderingar? Läs mer om hur det går till under vanliga frågor och svar.

Vad händer om jag inte kan få hjälp?

Om du anger symtom som är allvarliga eller som inte kan bedömas online kommer du bli rekommenderad att vända dig till en vårdcentral eller akutmottagning. Det kostar inget utan du betalar som vanligt när du genomför besöket på vårdcentralen.

Du kan enkelt boka tid hos någon av de vårdcentraler eller närakuter som vi samarbetar med, direkt i appen.

Skriven av: Louise Isaksson
Granskad av: