Får man cancer av kött?

Ett vanligt förekommande påstående är att man kan få cancer av att äta kött – men kan det verkligen stämma? Susanne Rautiainen och Frida Duell från matmytvetenskap.se förklarar.

– Ja, faktum är att det finns mycket forskning som visar att ett högt intag av charkprodukter leder till en ökad risk att drabbas av tjocktarmscancer, säger Frida Duell, ST-läkare inom Klinisk kemi.

År 2015 gick Världshälsoorganisationen (WHO) ut med att charkprodukter nu klassas som en carcinogen, det vill säga som ett ämne som kan orsaka cancer.

Vad räknas som chark?

Med charkprodukter menar man kött som är saltat, rökt, jäst eller på annat sätt konserverat. Några exempel är:

  • korv
  • bacon,
  • salami
  • blodpudding
  • leverpastej

Vad gäller rött kött var bevisen inte lika starka så WHO nöjde sig med att klassa det som en ”trolig carcinogen”.

"Ju större mängder som intas, desto mer ökar risken."

Vad räknas som rött kött?

Med rött kött menar man kött från:

  • nöt
  • gris
  • lamm
  • vilt

Det handlar alltså inte om huruvida köttet är genomstekt eller rött i bemärkelsen blodig!

– Orsaken till varför dessa produkter ökar cancerrisken är ännu inte helt känt, men förmodligen är det en kombination av flera olika faktorer, säger Susanne Rautiainen, forskare inom nutrition.

Hur ofta kan man äta kött?

Livsmedelsverket rekommenderar att man äter max 500 gram kött i veckan, där en mindre del (om något alls) bör utgöras av chark. Det blir ungefär 3-4 köttmåltider i veckan. Dessvärre är det är många som inte lyckas komma ned till de här nivåerna. Ungefär 40 procent av kvinnorna och 70 procent av männen äter mer än så.

Sett ur ett klimatperspektiv skulle gränsen behöva sänkas ytterligare.

– Även om det är få som kommer ner till Livsmedelsverkets rekommendationer så är den generella trenden att svenskarnas köttkonsumtion minskar, säger Frida Duell.

Hur stor är risken att få cancer?

Risken för en enskild person att insjukna i cancer på grund av att den äter rött kött eller charkprodukter är fortfarande relativt liten och det finns andra ämnen som ökar cancerrisken betydligt mer, men ju större mängder som intas, desto mer ökar risken.

– För den som vill minska sin köttkonsumtion finns det väldigt många bra vegetariska proteinkällor som till exempel baljväxter, quinoa och quorn, säger Susanne Rautiainen.

Frida Duell, ST-läkare inom Klinisk kemi.

Susanne Rautiainen, forskare inom nutrition.

Susanne Rautiainen, forskare inom nutrition och Frida Duell, ST-läkare inom Klinisk kemi, driver bloggen matmytvetenskap.se om mat och hälsa. Frida har även skrivit en bok – Mat, myt, vetenskap – på samma tema.

Mat, myt, vetenskap på sociala medier:

Skriven av: Frida Duell och Susanne Rautiainen
Granskad av: Sanna Siljeholm, specialistläkare allmänmedicin, Doktor24