Kan jag avboka en bokad tid?
Svar:
Om du har skyddad identitet kan vi av säkerhetsskäl tyvärr inte hjälpa dig. Ett digitalt möte lämnar till sin natur fler digitala spår jämfört med ett fysiskt besök vilket innebär viss risk för personer med skyddad identitet. Vi rekommenderar därför att du vänder dig till en fysisk mottagning för vård istället.
Svar:
För att avboka din tid loggar in med Mobilt BankID i appen eller här och går in på ”Mina ärenden” – där avbokar du ditt besök.
Svar:
Inom 48 timmar får du ett sms och mail när provsvaret och ditt eventuella reseintyg är klart. Du loggar in med Mobilt BankID i appen eller här för att ta del av svaret (som du finner under ”Mina ärenden”) och ladda ner intyget i pdf-format.
Svar:
Vi kikar löpande på möjligheten att erbjuda tjänsten på fler orter. Håll utkik på hemsidan – vi uppdaterar informationen där så fort vi vet mer.
Svar:
Vi kan inte provta barn under 7 år eftersom:
- Det kan uppstå svårigheter för förälder/målsman att ta ett tillförlitligt test på små barn.
- Det finns ännu osäkerhet kring testresultatet då resultatets tillförlitlighet inte säkerställts på barn.
- Folkhälsomyndigeheten rekommenderar att barn från 6 år/förskoleklass testas vid symptom.
Svar:
Provtagning för covid-19 är en vårdtjänst. Därför kan du endast beställa tjänsten för dig själv eller ditt barn (7-18 år gammal). Du har inte möjlighet att boka åt exempelvis din partner, vän eller förälder.
Bokas det i fel namn kan vi inte utfärda ett intyg – varje vuxen person måste logga in med sitt Mobila BankID och boka en tid till sig själva.
Vid bokning för barn behöver du boka ett besök per person då vi inte har möjlighet att hjälpa fler personer under en och samma tid.
Svar:
Det är viktigt att du själv kollar upp vad som gäller för landet du ska resa till. Tiden som är satt gäller från när du har utfört provtagningen. Du får intyget cirka 48 timmar efter.
Svar:
Nej, vissa röda dagar håller vi stängt. På den här sidan hittar du alla öppettider för reseintyg.
Svar:
Det innebär tyvärr att det är fullbokat hos oss för tillfället. Håll gärna utkik på hemsidan då vi släpper fler tider kontinuerligt.
Svar:
Om du har en resa inbokad med SAS kan kan du boka provtagning och reseintyg till förmånligt pris. Läs mer om erbjudandet på den här sidan.
Om du inte är SAS-resenär men behöver ett reseintyg kan du läsa mer på den här sidan.
Svar:
Du behöver av-/omboka ditt besök senast 24 timmar innan det ska börja. Om du missar ditt besök tillkommer en avgift.
Svar:
Ett PCR-test är för dig som har symptom och vill se om du har en pågående infektion av covid-19. Ett friskintyg är ett intyg anpassat till resor för att visa att du testats negativt vid inresa i landet. Vid friskintyg testar vi enbart friska personer och det ger dig:
- Garanterat provsvar inom 48 timmar
- Ett intyg som är anpassat för just resor
Här kan du läsa mer om de olika tjänsterna:
Svar:
Priset för intyget är 1650 kronor, både för vuxna och barn.
I priset ingår provtagning och ett generellt intyg som är signerat av läkare. Intyget innehåller namn enligt pass, personnummer, passnummer, och tidpunkt för provtagning. Intyget är skrivet på engelska.
För dig som har en resa bokad med SAS är priset 1179 kr för PCR-test och reseintyg.
Svar:
Många länder ställer inte krav på att barn ska kunna uppvisa ett intyg på ett negativt PCR-test. Kontrollera vad som gäller för det land du ska resa till på www.swedenabroad.se
Tänk på att vi inte rekommenderar egenprovtagning på barn under 7 år.
Svar:
Testet innefattar att du ska använda en provtagningspinne för att hitta virusmaterial i hals och näsa. Provtagningen kan upplevas som obehaglig. Det är viktigt att du följer instruktionerna och petar dig långt bak i halsen ca 20 sekunder.
Vet du på förhand att det inte är något du klarar av hänvisar vi dig till att istället vända dig till en aktör som erbjuder provtagning på plats av en sjuksköterska. Vi rekommenderar inte egenprovtagning på barn under 7 år.
Svar:
Tyvärr har vi inte möjlighet att övervaka alla länders krav och anpassa därefter. Vi hänvisar till swedenabroad.se och att du som kund noggrant måste kolla upp vad som gäller i det specifika land du ska resa till.
Vi har tagit fram ett generellt intyg som är signerat av läkare och som innehåller namn, personnummer, passnummer, och tidpunkt för provtagning. Intyget är skrivet på engelska. Kräver ditt land ett specifikt intyg har vi i dagsläget inte möjlighet att utfärda detta.
Svar:
Om du som symtomfri provtagits och fått ett positivt provsvar som visar att du har covid-19 ska du stanna hemma i minst 7 dygn efter provtagningstillfället.
Skulle du utveckla symtom efter provtagningen så får du räkna från insjukningsdagen och följa rekommendationerna ovan.
Tänk på att tjänsten förutsätter att du som patient inte har några symptom när du tar testet. Trots att du inte har några symptom finns det en liten chans att du har viruset. Vi kan tyvärr inte betala tillbaka för tjänsten om det visar sig att du har viruset.
Svar:
Du tar ditt test enligt instruktionerna som följer med testkitet. För att vi ska kunna intyga tidpunkten för provtagningen så sker provtagningen i ett videobesök med en av våra sköterskor. Besöket bokar du när du köper tjänsten.
Svar:
Att ett test är ogiltigt beror oftast på att testet inte genomförts på rätt sätt. Det är därför viktigt att du läser instruktionerna noggrant innan du genomför provtagningen. Du kommer också bli guidad av en av våra sköterskor. Skulle testet vara ogiltigt betalar vi tillbaka priset du betalade.
Svar:
Vi levererar inom 2 dygn (vanligtvis inom 48 timmar från inlämning av test på Apoteket). I dagsläget kan du endast lämna in ditt test måndag-fredag men vi hoppas kunna erbjuda mer generösa inlämningstider inom kort.